Waarom ben ik dol op Helmut Schmidt?

Oud bondskanselier Helmut Schmidt is vorige week overleden. Hij is voor mij als controller en CFO partner een inspiratie: houd je verstand en gevoel met elkaar in balans en daag je ideeën en idealen voortdurend uit om in de wereld van praktische problemen praktische oplossingen te bieden. In deze column wil ik hem er voor bedanken. Maar, wil ik ook proberen u te inspireren over wat Schmidt ons als financials meegeeft:   

  1. Goede beslissingen neem je met kennis van de werkelijkheid, logica en gevoel. Als één van deze drie domineert dan heb je een probleem. Dan moet je eerst de gaten in de andere twee gaan stoppen.

Gefundenes Fressen voor CFO’s en controllers. Ben je bang voor de chinezen, vluchtelingen of een concurrent? Waar ben je dan bang voor dat ze gaan doen? Hebben ze dat ooit wel eens gedaan? Is het waarschijnlijk dat ze dat dat nu wel of weer gaan doen? Zijn zij misschien bang voor ons? Dus wij zijn eigenlijk het probleem? Allemaal vragen die Helmut je zou stellen. Sterker nog. Hij duikt erin en probeert ze voor je te beantwoorden. En geeft dan een advies wat te beslissen. Voorbeeld: je concurrent heeft lagere prijzen, groeit en pakt marktaandeel. U schrikt. Nu ook maar prijzen gaan verlagen? “Wacht even”, fluistert Helmut in ons oor. Is onze cost of ownership echt hoger of snapt de consument dat niet goed? Snappen wij de consument eigenlijk wel? Kent hij ons eigenlijk wel? Hebben we geen communicatieprobleem? Laten we de angst even parkeren en nadenken welk huiswerk we moeten gaan doen.         

  1. Praktische problemen oplossen. Dat is het tegengif voor populistische idealen. Idealen zijn alleen krachtig als ze je richting geven om praktische problemen op te lossen.

“Mensen met visioenen moeten naar de dokter”. Als Martin Winterkorn van Volkswagen de grootste wil worden dan moet je oppassen. Opportunisme slaat toe waar grote idealen worden verkocht. Je wilt marktleider worden? OK, welke intelligente stappen nemen we dan morgen? Hou het eerste kort en bondig en besteed je meeste tijd aan dat tweede stuk. Een prachtige gedachte voor controllers die onze zieners met beide benen op de grond kunnen houden.

  1. Voor het gebruiken van je emoties hoef je geen Italiaan te zijn.

Angst en gevoel zijn menselijke eigenschappen die het leven mooi en spannend maken. Bepalend voor de effectiviteit van je gevoel is niet hoe goed je ze kunt inhouden maar wanneer je ze uit en tot welk gesprek je wilt uitnodigen. Gevoel voegt veel toe aan je overtuigingskracht, maar denk na over hoe en wanneer je ze uit. Ongeleide emoties leiden tot niets. Maar je intuïtie laten spreken zonder dat van een ander af te stoppen is de kunst. Dan krijg je iets op de agenda. Dan gaan je collega’s meedenken. Dan krijg je dingen voor elkaar. Dan maakt het ook niet uit waar je geboren bent.

Bedankt Helmut. En ook Loki, de partner die je als contragewicht in je leven zo gewaardeerd hebt en met wie je 68 jaar getrouwd was. Voor iedereen zijn jij en Loki een voorbeeld. En al helemaal voor CFO’s en hun controllers.

Bart Vermaas, directeur CFO Partners

November 2015