Business partner worden is leuk en niet zo moeilijk

Oké het is al langer bekend. Het zit vaak wel goed met de vakinhoudelijke kennis van controllers. Ze zijn getraind om rationeel en cijfermatig te denken. Dat is de basis van het vak. Maar wat zou het mooi zijn als ze af en toe een stap verder gaan en meer tijd zouden besteden aan het meedenken met de business. Brainstormen over de koers van het bedrijf zonder dat ze zich laten beperken door de cijfertjes van gisteren. Mooi voor de ontwikkeling van de controller en de business zit er om te schreeuwen. Maar dan moet je wel een relatie hebben met die business managers. Daar wringt de schoen. Met een te eenzijdige focus op ratio & cijfers bouw je geen relaties.

Ga maar na. Wat is een menselijke reactie op een controller die elk business initiatief afkraakt zonder zelf een bijdrage te leveren? Of die simpelweg niet op de hoogte is van de ontwikkelingen in de business? Inderdaad, zo iemand wordt al gauw niet meer uitgenodigd voor business discussies. Regelmatig spreek ik controllers die het gevoel hebben niet genoeg betrokken te worden bij besluiten. Het probleem wordt al snel buiten de controller zelf gezocht: personen, overlegstructuren of de cultuur van het bedrijf. Ongetwijfeld speelt dit allemaal wel mee, maar ik vreet m’n hoed op als mensen die een persoonlijke en constructieve bijdrage leveren buiten de besluitvorming worden gehouden. Het is dus tijd dat de controllers beseffen dat de wereld niet bestaat uit alleen feiten maar uit relaties waarin feiten worden beoordeeld en kansen worden ontdekt en benut.

Maar hoe ontwikkel je een relatie? Niet vanachter je pc of door het versturen van een goed rapport. Het opbouwen van een relatie doe je door je te verdiepen in de business en de mensen in die business. Wat zijn de urgente vraagstukken waar de business manager mee zit? Wat zijn de marktontwikkelingen? Hoe kijkt hij aan tegen de koers van het bedrijf? En hoe kijk jij daar zelf tegenaan? Hier moet de controller veel meer tijd aan spenderen.

Veel controllers beseffen wel dat als ze meer invloed willen hebben, ze op moeten schuiven naar een business partner rol. Trainingen hierover zijn talrijk en zitten vol. Maar, zodra je met ze aan het werk bent, merk je dat de eenzijdige drang naar ratio & cijfers diep geworteld is. Dit is de oorzaak voor het feit dat de meesten nog geen business partners zijn. Niet vreemd als je beseft dat ze rationeel en cijfermatig worden opgeleid en door veel CFO’s vaak zo worden opgevoed. Het is dus lastig om hiervan los te komen. Maar de eerste stap is niet zo moeilijk: spendeer meer tijd aan jouw relatie met de business managers en denk breder dan alleen de feiten en cijfers. Controllers die dit snappen en CFO’s die dit in hun teams stimuleren leveren de business partners van morgen.

Ross Paterson, Directeur CFO Partners

Juni 2014